Followers

Pages

Sabtu, 7 September 2013

USM.. Destinasiku Seterusnya..



Universiti Sains Malaysia (USM) merupakan sebuah universiti awam di Malaysia. Kampus utamanya terletak di George Town,Pulau Pinang. Terdapat tiga kampus lain iaitu satu di Seberang Perai dan satu lagi di Kelantan dan satu "offshore" kampus yang menawarkan kursus sains perubatan di Uttar Pradesh, India.USM mempunyai jumlah pelajar sekitar 29,789 orang pada 2006. Ini menjadikannya ia sebuah universiti terbesar di Malaysia dari segi bilangan pelajar.
Universiti Sains Malaysia merupakan salah sebuah daripada lima universiti yang bertaraf universiti penyelidikan intensif di Malaysia.Ini jelas mencapai misi dan visinya menjadi universiti bertaraf dunia melalui program penyelidikan bertaraf dunia dengan perancangan dan pelaksanaan aktiviti R&D. Universiti ini mendapat sokongan daripada kakitangan akademik dan sumber manusia yang cemerlang untuk menjayakan misinya. -sumber wikipedia.

Oleh itu, saya memilih Sarjana Sastera Bahasa Melayu di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan sebagai pilihan.

Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan ialah salah sebuah sekolah yang paling awal yang akan ditubuhkan di Universiti Sains Malaysia dan salah satu yang terbesar untuk menawarkan kursus seni berasaskan. Sejak penubuhannya pada tahun 1970, sekolah telah membina reputasi sebagai salah satu daripada fakulti Kemanusiaan terkemuka di negara ini.
Kursus yang ditawarkan di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan direka untuk mencapai matlamat kita untuk mencapai kecemerlangan akademik dan menghasilkan pelajar yang bulat. Kurikulum itu dibentuk khusus untuk menghasilkan graduan yang mampu untuk memenuhi keperluan tenaga kerja di negara ini dan bersedia untuk menghadapi pelbagai cabaran di tempat kerja dalam era ini ICT dan globalisasi.
Selaras dengan matlamat ini, sekolah itu dilengkapi dengan kemudahan yang relevan untuk menyokong proses pengajaran dan pembelajaran. Ini termasuk makmal komputer (bahasa mentafsir, audio visual dan GIS), makmal fizikal (hidrologi, geografi fizikal, kartografi), bilik sumber, bilik mikrofilem dan bilik pascasiswazah.
Penyelidikan dan penerbitan adalah keutamaan utama di sekolah ini. Dikendalikan oleh kakitangan akademik dan sokongan yang berpengalaman, berdedikasi dan berkelayakan, ahli-ahli sekolah terlibat secara aktif dalam projek-projek penyelidikan yang banyak menjurus ke arah memenuhi permintaan kompleks dan khusus masyarakat kontemporari.

2 ulasan:

vblogklasik berkata...

Salam.. Bad. Wat degree kt USM ka? Jumpa kat USM nt :D

rose lyza berkata...

my husband buat master kat sana fikri..