Followers

Sabtu, 30 April 2011

Kellie's Castle / Istana Kellie



William Kellie Smith, seorang peniaga yang berasal dari Scotland membina istana ini untuk isterinya Agnes. Istana ini dibina di atas tanah pemilik estate iaitu Alma Baker yang merupakan rakan perniagaannya.
Istana ini dibina pada tahun 1915 oleh tenaga kerja dari Madras, India. Kellie mengagumi budaya Hindu dan kerana itulah beliau menggunakan tenaga kerja dari India. Istana ini tidak dapat disiapkan kerana semasa proses pembinaannya beberapa tragedi buruk berlaku terhadap pekerja-pekerjanya seperti wabak Spanish yang mengorbankan beberapa orang pekerja dan antara sebab yang lain ialah berlaku peperangan dunia kedua yang terus membantutkan usaha pembinaannya.
Pada tahun 1926 ketika Kellie berkunjung ke Portugal untuk menempah lift yang akan digunakan di Istananya , beliau mengalami masalah radang paru-paru dan meninggal dunia di Portugal. Lift yang ditempah merupakan lift pertama yang akan diguna pakai di Malaya pada masa itu dan merupakan lift pertama di Malaysia tetapi beliau tidak sempat membawa lift itu ke Malaya. Isterinya yang masih berada di Malaya pada masa itu terus berpindah ke Scotland dan Kellie's Castle dijual kepada syarikat Harrisons & Crossfied.
Kini, Kelly Castle masih berdiri kukuh di tempatnya dan diambil alih penjagaannya di bawah syarikat persendirian dengan pemantauan dari kerajaan negeri. Kisah-kisah misteri di Kellie Castle turut juga menjadi tumpuan, kerana ada dikalangan penduduk di sekitar istana itu pernah melihat lembaga misteri di dalam dan sekitarnya. 
Itu merupakan sejarah istana tersebut. Hari ini, aku sempat melawat istana yang beabad usianya itu. Dibawah merupakan anatar kenangan yang sempat aku rakamkan bersama rakan-rakan aku. harap you all enjoy..













Jumaat, 29 April 2011

LALANG OH LALANG




Kita mestilah mempunyai jati diri yang teguh. Jati diri melambangkan keperibadian hidup seseorang. Jangan jadi seperti lalang. Mengikut saja arah angin yang meniupnya. Lalang tidak berdiri dengan teguh.
Begitu juga kita sebagai manusia. Pepatah JANGAN JADI SEPERTI LALANG diwujudkan supaya kita tidak terikut-ikut atau tidak mempunyai jati diri yang kuat dalam diri kita.
Pertamanya, aku mengambil beberapa contoh berdasarkan situasi di sekeliling aku .
Situasi 1:
 Ali merupakan rakan sebilik Abu. Abu merupakan seorang perokok tegar. Abu juga merupakan rakan baik Ali. Abu sentiasa merokok dihadapan Ali. Abu juga sering mengajak Ali untuk cuba merokok. Dalam tempoh masa terdekat, mungkin Ali tidak berkeinginan untuk merokok. Tapi, jika berbulan-bulan, rasa ingin mencuba dan mengikut perangai Abu wujud dalam diri Ali. Jadi Ali perlu mempunyai jati diri yang kuat untuk menjaga dirinya. Jika dirinya seperti lalang, dia akan mudah mengikut perangai Abu.

Situasi 2:
Ana merupakan seorang yang cantik dan bergaya. Dia pandai menggayakan baju dengan gayanya yang tersendiri. Dia juga memakai perfume yang bernama Carolina Herrera. Oleh kerana perfume tersebut wangi, ramai rakan-rakannya yang ingin membeli perfume tersebut. Ana tidak selesa kerana bau wangian yang sama dengan orang lain menukar perfumenya kepada Hilton Perfume. Perkara yang sama berulang apabila rakan-rakannya menggunakan perfume yang sama. Terdapat beratus-ratus jenis perfume di dunia ini, kenapa harus perfume yang sama dengan ana juga digunakan? Oleh itu, kita harus mempunyai satu pegangan dalam hidup kita yang jangan mudah untuk mengikut orang.

Situasi 3:
Aku ada terdengar perbualan beberapa wanita diluar. Mungkin situasi ini kurang menyenangkan.
“Tengok gaya tudung aku. Macam Fatin Liyana tak?”.
“Aku pulak macam Yuna tak?”
“Aku, tudung mcam wahida kan?”
Mengikut trend bagi aku memang tiada salah. Tapi biarlah berpada-pada. Jangan mudah terpengaruh. Kawan perempuan aku daripada lawa hilang keayuan wajahnya kerana mengikut ternd yang tidak sesuai dengan mukanya.

Jadi, secara pukalnya JANGAN JADI SEPERTI LALANG.
BE YOURSELF IS BETTER THEN WHAT YOURSELF WILL BE..

Khamis, 28 April 2011

Cinta Orang Tua

Cinta Orang Tua

Orang dulu, cintanya terjalin selepas kahwin. Jodoh pula ditetapkan oleh kedua orang tua mereka. Mungkin hal ini terjadi kerana zaman dulu tiada laman sosial seperti facebook, frienster, tagged, blogger, sms dan sebagainya. Jadi, pencarian jodoh mereka agak terhad. Zaman sekarang, dengan zaman yang serba canggih, cinta begitu mudah dicari dan dijumpai. Masalahnya terjadi apabila cinta mula tersemai di dalam hati. Jadi, nampak tak beza orang dulu menemui cinta dengan orang sekarang menemui cinta.

Apabila banyak orang menemui cinta, banyak juga yang putus cinta. Terputusnya cinta ini terjadi dengan pelbagai alasan dan rintangan. Antaranya bila hadir orang ketiga, halangan daripada kedua orang ibu dan bapa, jarak yang jauh, kesibukan study, dan macam-macam lagi (ini merupakan alasan didengari dari telinga oleh telinga pengarang sendiri).

Tidak dinafikan kebanyakan kes-kes cinta terputus di tengah jalan ini disebabkan oleh kaum lalaki. Saya mengambil contoh antara alasan yang sering digunakan oleh kaum lelaki iaitu halangan dari ibu bapa. Ibu bapa memang nakkan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Antara alasan yang diberikan kepada pasangan mereka katanya “bapa Abang nak abang kawin dengan orang dekat. Kalau jauh susah nak balik kampung. Harap faham k”. Memang la si perempuan ni faham ayat melayu tetapi yang tidak faham nye kenapa soal kebahagian dan jodoh bagi si lelaki ini, ibu bapa yang tentukan.

Antara lainnya ialah ibu bapa si lelaki tidak suka akan perempuan dari negeri sekian-sekian. Contohnya kaum Pluto hanya mahu jodoh anak lelakinya dari kaum Pluto sahaja. Jadi, dari mana nak berlakunya perkembangan sesebuah keluarga jika menantu pun dari rumah jiran sebelah.

Kepada ibu bapa, jangan risau kerana anak lelaki anda tidak akan melupkan anda. Mereka perlu bebas mencari cinta hati mereka.

Ini merupakan tips nak break up yang sesuai untuk lelaki yang disyorkan oleh Dr. Zizan. Sama-sama kita saksikan video ini.



Selasa, 26 April 2011

Cinta Bagi Lelaki dan Perempuan


Secara kasarnya, semua lelaki dan wanita yang membaca tulisan ini pernah bercinta. Tidak mustahil juga ramai yang sedang hangat bercinta. Dalam bercinta, bagaimana saya memandang cinta sebagai lelaki. Dan bagaimana pula pandangan perempuan mengenai cinta.

Memang, membahas dan mengertikan cinta itu sendiri bukanlah perkara yang mudah kerana ia bersifat subjektif. Secara kampungnya, cinta boleh dikatakan sebagai sebuah perasaan yang sangat mendalam.

Natalie Angier dalam bukunya yang berjudul Women an Intimate Geography menyatakan cinta adalah sebuah perasaan yang universal sehingga hari pupusnya manusia (kiamat la).

Mari kita menyingkap apa itu cinta dari dua mata jantina yang berbeza.

Perempuan: cinta=perhatian
Lelaki: cinta=kepercayaan
Salah satu tanda cinta bagi perempuan adalah perhatian. Sekecil manapun perhatian yang diberikan pasangan, perempuan akan merasa istimewa dan dicintai. Misalnya, menerima SMS setiap hari walaupun ucapannya “nite”, “luv u”, “hi”.

Sementara buat lelaki(aku), yang menyamai erti perhatian ialah kepercayaan. Lelaki menganggap jika pasangan yang dicintainya memberikan kepercayaan penuh padanya, itu bererti sang kekasih meyakini bahwa ia telah melakukan yang terbaik bagi mereka berdua. Lelaki tak suka dibanjiri SMS(contohnya aku). Tambahan lagi jika sms berbunyi begini, "Kamu di mana?" Selain mengganggu, pesan ini seolah-olah menunjukkan yang mereka tidak memercayai kita.

Perempuan: perlu pengertian
Lelaki: perlu penerimaan

Selain perhatian, hal lain yang perempuan perlu dalam perhubungan adalah rasa dimengerti atau difahami. kita memang sulit memahami mereka. Namun, kita mempunyai cara untuk mengatasinya. Sebenarnya lelaki diberi kemampuan mendengarkan keluh kesah si perempuan tanpa menghakimi. Ia juga dapat memberikan empati(macam kesian la). Contohnya “Kesiannya yang. Bersabarlah, ada hikmah disebalik semua ni”.

Sementara, perempuan yang sudah tidak berdaya mengubah kita sebagai lelaki akhirnya dengan penuh cinta menerima kita apa adanya. Dan, inilah yang membuat lelaki merasa bahagia dan sangat dicintai. Contohnya kurus, banyak merepek, buat lawak bodoh, makan bunyi dan sebagainya. Akhirnya, “lantak kat abang la macam mana pun. Sayang Abang..”

Perempuan: ingin dihormati
Lelaki: ingin dihargai

Perempuan akan merasa dihormati bila lelaki menganggap, mengakui dan mengutamakan hak-hak, harapan dan keperluan-keperluan kita. Alah, lelaki mesti paham punya.

Sedangkan bagi lelaki, penghargaan atau dihargai merupakan reaksi yang perlu ditunjukkan bagi perempuan. Jika usahanya dihargai, lelaki akan tahu bahwa usahanya tidak sia-sia. Hal ini boleh mendorong lelaki untuk lebih berusaha lagi untuk perempuan kesayangan mereka. Lelaki yang merasa dihargai lebih bersemangat dan terdorong untuk lebih menghormati pasangannya.

Perempuan: perlukan kesetiaan
Lelaki: perlukan rasa kagum

Betul atau tidak, ketika kita sedang jatuh cinta, kita selalu ingin pasangan berada di sisi kita. Kalau boleh 24 jam penuh (bodyguard pun ada shift). Ini menandakan kita memang sangat menginginkan kesetiaan mereka. Bagi lelaki, mereka merasa bila si pasangan mengagumi dan menghormati hak-haknya, dengan ikhlas dia akan membaktikan diri dan menyanjungi pasangannya.

Perempuan: mengharap ketegasan
Lelaki: mengharap persetujuan

Setiap pasangan yang baru memulakan hubungan, biasanya akan menunjukkan sikap persetujuan dan ketegasan. Sebagai contoh, lelaki “Besok kita dating k”. Lelaki mengaharpkan persetujuan dari si perempuan. Manakala perempuan pula mengaharpkan ketegasan dari lelaki. Contohnya, lelaki “Abang sayang kamu”. Itu merupakan kata yang tegas. Contoh kata yang tidak tegas “Abang rasa abang sayang kamu la”. Kepada perempuan, cakap get lose kepada lelaki mcm nie k.

p/s : *berdasarkan pemerhatian kasih sayang antara emak dan ayah yang saling sayang sehingga sekarang.

Ahad, 24 April 2011

Jangan Jaga Tepi Kain Orang


Dalam masyarakat Melayu ada satu pepatah yang begitu terkenal yang menggambarkan kepedulian masyarakat yang begitu mendalam terhadap hal ehwal orang lain. Terkenalnya pepatah ini sehingga ianya sering digunakan oleh orang Melayu dan mungkin juga orang bukan Melayu dalam perbualan harian berbanding dengan pepatah-pepatah yang lain. Pepatah yang dimaksudkan ialah ‘jangan jaga tepi kain orang’ yang membawa maksud jangan ambil peduli hal orang lain.
Sebenarnya elok ke tak jaga tepi kain orang nih? Zaman pun kurang pasti sebenarnya. Mari kita sama-sama menyingkap kebaikan dan keburukan menjaga tepi kain orang.

Dalam konteks kejiranan, kat pejabat, kawan-kawan, dan saudara-mara kita kenalah tegur menegur. Kena jaga tepi kain depa (hah, keluaq loghat utagha aku). Setakat tepi kain saja tau. Yang tak boleh kita jaga sampai ke dalam kain itu. Ambil berat orang kata, sekadar melaksanakan tanggungjawab kita jaga menjaga sesama insan.

Tengok kawan muka sembab lain macam, tanyalah.

"Kenapa? Gaduh dengan Mizan lagi ke?"
"A'ah."
"Awak ok?"
"Ok, sikit saja."
"Baguslah, kalau ada apa-apa yang boleh saya bantu beritahu ya."

Itu contoh jaga tepi kain orang. Kat bawah ni pula contoh jaga sampai ke dalam kain orang.

"Kenapa? Gaduh ngn Mizan lagi ke?"
"Hmm..."
"Hish... awak ok tak ni? Nampak macam tak cukup tidur je."
"Taklah sikit saja."
"Kenapa? Dia keluar dengan betina tu lagi ke?"
"Tak."
"Habis kenapa? Dia hisap dadah? Eee... awak jangan biarkan tau, susah nanti. Saya pun kenal Mizan tu pot pet pot pet..."

Jadi, kena tahu takat kita sebagai kawan sampai mana. Maka, saya sangat sokong kita mengamalkan sikap ambil tahu tepi kain orang. Itu tanggungjawab kita sesama kita.

*p/s : Tolong ambil perhatian ye kepada yang berkenaan. huhu..