Followers

Ahad, 26 Jun 2011

Duit / wang / ringgit


M. Nasir - duit.
Ada yang panggil ringgit
Ada yang panggil dollar
Ada yang panggil baht
Ada yang panggil rupiah
Semua ini duit
Bikin orang belit

Duit! Duit!
Di mana kau duit
Duit! Duit!
Hutangku membukit

Aboi – Duit-duit
Kepala pening-pening saku tak de isi
Kalau mahu duit belajar cari sendiri

Bila sudah besar baru engkau tahu
Berapa punya susah cari makan sendiri

Cakap orang tua kena ambil kira
Kita orang muda jangan buang masa

Masa anak kecil emak bapak jaga
Bila anak besar jagalah mak bapak

Duit, duit, duit... mana engkau duit
Duit, duit, duit... kena cari duit

Sweet September - Nak Kahwin Duit Tak Ada

Ku kenal dia
Aku jatuh cinta
Oh sungguh manisnya
Aduh manisnya

Tapi apa daya
Ingin ku meminangnya
Duit tak ada
Aku hampa

Di mana ku cari
Mintak pada ayah mintak pada ibu
Pinjam pada abang pinjam pada kawan
Aku malu

Duit tak ada
Tapi hati ingin kawin
Apa daya ku
Woohh woohh kawan



Semua tahu tak kepentingan duit? Kalau duit tak kan la tak tau apa kepentingan dia kan. Dah berbelas tahun pakai duit. Tak ada org beli pakai daun. Lagu di atas ada menceritakan pasal duit.
Semua tahu tak kenapa pentingya kesedaran terhadap masalah kewangan dan pentingya cara pengurusan wang?
Jawapannya kerana harga barang sentiasa naik dan terus naik. Bukankah ini faktor yang menyebabkan anda perlu sedar tentang kewangan dan cara menguruskanya. Di dunia ini tidak wujud masalah kewangan tetapi masalahnya ialah cara anda menguruskan wang. ( sebenarnya nak lepas geram kes beli telur ayam tadi. Ayam naik harga, telur ayam pon naik harga.) Tp betul la, ibu ayam naik harga, tak kan telur ayam x naik harga.

Berbalik kepada persoalan tadi, harga barangan hari ini sentiasa naik tidak mengira benda itu akan habis atau tidak. Benda yang tidak habis seperti gula,susu dan sebagainya pun harganya naik apatah lagi harga barangan yang akan habis seperti minyak yang harganya lebih cepat naik dan melambung tinggi.Jadi kesimpulanya semua harga barangan akan naik, jadi jika anda tidak mempunyai cara menguruskan wang dengan baik anda akan sentiasa dihantui dengan masalah kewangan. Jika anda mahu bebas kewangan kuasailah ilmu menguruskan wang!!!
         Kepada masyarakat yang mempunyai sikap membazir hendaklah tanam sikap berjimat-cermat kerana jika anda membazir diri sendiri akan rugi dan bukan orang lain yang rugi. Cepat-cepatlah bertindak sebelum terlambat!!
p/s : Pesanan ini di bawa khas oleh Zaman Mohammad

Sabtu, 25 Jun 2011

Mimpi Awal Pagi

Kehidupan adalah suatu realiti. Menjadi kenyataan di mata kita sendiri. Ramai yang sering berada di alam fantasi. Alam yang penuh angan dan mimpi.
Aku sering bermimpi.. mahukan sesuatu yang diidam dan diingini.. menjadi rebutan setiap lelaki..
Angan dan mimpiku pasti menjadi.. jika usaha di atas kaki sendiri.. tanpa mengharap ihsan di hati..
KAU pasti akan ku miliki..jika bukan esok, pasti suatu hari, kau akan ku temui.. hanya tunggu dan nanti..
                                                                          -mimpi awal pagi oleh Zaman Muhammad-

Sabtu, 30 April 2011

Kellie's Castle / Istana Kellie



William Kellie Smith, seorang peniaga yang berasal dari Scotland membina istana ini untuk isterinya Agnes. Istana ini dibina di atas tanah pemilik estate iaitu Alma Baker yang merupakan rakan perniagaannya.
Istana ini dibina pada tahun 1915 oleh tenaga kerja dari Madras, India. Kellie mengagumi budaya Hindu dan kerana itulah beliau menggunakan tenaga kerja dari India. Istana ini tidak dapat disiapkan kerana semasa proses pembinaannya beberapa tragedi buruk berlaku terhadap pekerja-pekerjanya seperti wabak Spanish yang mengorbankan beberapa orang pekerja dan antara sebab yang lain ialah berlaku peperangan dunia kedua yang terus membantutkan usaha pembinaannya.
Pada tahun 1926 ketika Kellie berkunjung ke Portugal untuk menempah lift yang akan digunakan di Istananya , beliau mengalami masalah radang paru-paru dan meninggal dunia di Portugal. Lift yang ditempah merupakan lift pertama yang akan diguna pakai di Malaya pada masa itu dan merupakan lift pertama di Malaysia tetapi beliau tidak sempat membawa lift itu ke Malaya. Isterinya yang masih berada di Malaya pada masa itu terus berpindah ke Scotland dan Kellie's Castle dijual kepada syarikat Harrisons & Crossfied.
Kini, Kelly Castle masih berdiri kukuh di tempatnya dan diambil alih penjagaannya di bawah syarikat persendirian dengan pemantauan dari kerajaan negeri. Kisah-kisah misteri di Kellie Castle turut juga menjadi tumpuan, kerana ada dikalangan penduduk di sekitar istana itu pernah melihat lembaga misteri di dalam dan sekitarnya. 
Itu merupakan sejarah istana tersebut. Hari ini, aku sempat melawat istana yang beabad usianya itu. Dibawah merupakan anatar kenangan yang sempat aku rakamkan bersama rakan-rakan aku. harap you all enjoy..













Jumaat, 29 April 2011

LALANG OH LALANG




Kita mestilah mempunyai jati diri yang teguh. Jati diri melambangkan keperibadian hidup seseorang. Jangan jadi seperti lalang. Mengikut saja arah angin yang meniupnya. Lalang tidak berdiri dengan teguh.
Begitu juga kita sebagai manusia. Pepatah JANGAN JADI SEPERTI LALANG diwujudkan supaya kita tidak terikut-ikut atau tidak mempunyai jati diri yang kuat dalam diri kita.
Pertamanya, aku mengambil beberapa contoh berdasarkan situasi di sekeliling aku .
Situasi 1:
 Ali merupakan rakan sebilik Abu. Abu merupakan seorang perokok tegar. Abu juga merupakan rakan baik Ali. Abu sentiasa merokok dihadapan Ali. Abu juga sering mengajak Ali untuk cuba merokok. Dalam tempoh masa terdekat, mungkin Ali tidak berkeinginan untuk merokok. Tapi, jika berbulan-bulan, rasa ingin mencuba dan mengikut perangai Abu wujud dalam diri Ali. Jadi Ali perlu mempunyai jati diri yang kuat untuk menjaga dirinya. Jika dirinya seperti lalang, dia akan mudah mengikut perangai Abu.

Situasi 2:
Ana merupakan seorang yang cantik dan bergaya. Dia pandai menggayakan baju dengan gayanya yang tersendiri. Dia juga memakai perfume yang bernama Carolina Herrera. Oleh kerana perfume tersebut wangi, ramai rakan-rakannya yang ingin membeli perfume tersebut. Ana tidak selesa kerana bau wangian yang sama dengan orang lain menukar perfumenya kepada Hilton Perfume. Perkara yang sama berulang apabila rakan-rakannya menggunakan perfume yang sama. Terdapat beratus-ratus jenis perfume di dunia ini, kenapa harus perfume yang sama dengan ana juga digunakan? Oleh itu, kita harus mempunyai satu pegangan dalam hidup kita yang jangan mudah untuk mengikut orang.

Situasi 3:
Aku ada terdengar perbualan beberapa wanita diluar. Mungkin situasi ini kurang menyenangkan.
“Tengok gaya tudung aku. Macam Fatin Liyana tak?”.
“Aku pulak macam Yuna tak?”
“Aku, tudung mcam wahida kan?”
Mengikut trend bagi aku memang tiada salah. Tapi biarlah berpada-pada. Jangan mudah terpengaruh. Kawan perempuan aku daripada lawa hilang keayuan wajahnya kerana mengikut ternd yang tidak sesuai dengan mukanya.

Jadi, secara pukalnya JANGAN JADI SEPERTI LALANG.
BE YOURSELF IS BETTER THEN WHAT YOURSELF WILL BE..

Khamis, 28 April 2011

Cinta Orang Tua

Cinta Orang Tua

Orang dulu, cintanya terjalin selepas kahwin. Jodoh pula ditetapkan oleh kedua orang tua mereka. Mungkin hal ini terjadi kerana zaman dulu tiada laman sosial seperti facebook, frienster, tagged, blogger, sms dan sebagainya. Jadi, pencarian jodoh mereka agak terhad. Zaman sekarang, dengan zaman yang serba canggih, cinta begitu mudah dicari dan dijumpai. Masalahnya terjadi apabila cinta mula tersemai di dalam hati. Jadi, nampak tak beza orang dulu menemui cinta dengan orang sekarang menemui cinta.

Apabila banyak orang menemui cinta, banyak juga yang putus cinta. Terputusnya cinta ini terjadi dengan pelbagai alasan dan rintangan. Antaranya bila hadir orang ketiga, halangan daripada kedua orang ibu dan bapa, jarak yang jauh, kesibukan study, dan macam-macam lagi (ini merupakan alasan didengari dari telinga oleh telinga pengarang sendiri).

Tidak dinafikan kebanyakan kes-kes cinta terputus di tengah jalan ini disebabkan oleh kaum lalaki. Saya mengambil contoh antara alasan yang sering digunakan oleh kaum lelaki iaitu halangan dari ibu bapa. Ibu bapa memang nakkan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Antara alasan yang diberikan kepada pasangan mereka katanya “bapa Abang nak abang kawin dengan orang dekat. Kalau jauh susah nak balik kampung. Harap faham k”. Memang la si perempuan ni faham ayat melayu tetapi yang tidak faham nye kenapa soal kebahagian dan jodoh bagi si lelaki ini, ibu bapa yang tentukan.

Antara lainnya ialah ibu bapa si lelaki tidak suka akan perempuan dari negeri sekian-sekian. Contohnya kaum Pluto hanya mahu jodoh anak lelakinya dari kaum Pluto sahaja. Jadi, dari mana nak berlakunya perkembangan sesebuah keluarga jika menantu pun dari rumah jiran sebelah.

Kepada ibu bapa, jangan risau kerana anak lelaki anda tidak akan melupkan anda. Mereka perlu bebas mencari cinta hati mereka.

Ini merupakan tips nak break up yang sesuai untuk lelaki yang disyorkan oleh Dr. Zizan. Sama-sama kita saksikan video ini.



video