Followers

Khamis, 24 Disember 2009

Salam Perjuangan

maaf..
mgkin selama ini aku bukan sahabat yang baik..
maaf juga..
mungkin selama ini aku sering melalaikan kamu..
maaf lagi..
mungkin selma ini aku membuatmu nerasa sedih tersisih..
maaf juga...
mungkin selama ini ada bicara ku yang pedih..
maaf sungguh..
mungkin selama ini aku sering tidak memahami..
maaf..aku hamba yang biasa....
kerana kelemahan ku itu..sering aku panjatkan doa padamu dikesempatan yang ada..
moga Allah selalu menyanyangi mu kerna siapapon kamu..
kamu itu sahabat aku..

-Zaman Mohammad

Rabu, 7 Oktober 2009

Penghargaan Hati

Di sebalik kegembiraan terselindung suatu kedukaan..

Perasaan gelisah disembunyi dengan kegembiraan..

Ada hubungan hidup berkekalan..ada hubungan mati di tengah jalan..

Mencari makna dibalik kata..mencari erti dibalik perlakuan..

Mencari sayang dari mata dan hati..mencari sinar dari kegelapan yang mati..

Aku sayang, aku rindu.. aku cinta..

Adakalanya aku benci…

Hargailah perasaannya sebelum ia pergi..

-Zaman Mohammad

Selasa, 6 Oktober 2009

Sahabat SMK Agama Arau

Assalamualaikum...


lama btul x tulis blog.. lpas raya biasa la jadi pemalas skit... buat kome-kome semua jangan jadi malas mcm teman ye..


time raya ari tue best sangat sbb dapat jumpa kawan-kawan sekolah dulu.. masa jumpa tue biasa la..teringat kisah-kisah dulu semasa di SMK Agama Arau.. banyak btul kenangan...





orang outing pergi bandar pakai baju asrama..tapi kami biasa la..geng otai..huhu..dress up ikut suka..outing pon pergi hotel..klu hotel 5 bintang x pa jgak..boleh la possing2 jap..huhu





habis SPM papper Syariah last..terus kena halau pulang dari asrama.berangkatlah ke rumah Allah yan tidak jauh dari situ untuk bermalam. nk wat macam mana..dh orag halau kan..huhu...




hujung mnggu kami konvoi ramai2 ke KOlam air Panas Lenggong..best.. sewa bilik baru RM50 untuk satu malam..konvoi ramai2 naik motor.. hum..mencabar beb..3 jam dari perlis belum tentu sampai klu x tau jalan..silap2 lajak pergi siam nnt..huhu..





Isnin, 5 Oktober 2009

sahabat di SMK Agama Arau

Assalamualaikum...

lama btul x tulis blog.. lpas raya biasa la jadi pemalas skit... buat kome-kome semua jangan jadi malas mcm teman ye..

time raya ari tue best sangat sbb dapat jumpa kawan-kawan sekolah dulu.. masa jumpa tue biasa la..teringat kisah-kisah dulu semasa di SMK Agama Arau.. banyak btul kenangan...




orang outing pergi bandar pakai baju asrama..tapi kami biasa la..geng otai..huhu..dress up ikut suka..outing pon pergi hotel..klu hotel 5 bintang x pa jgak..boleh la possing2 jap..huhu



habis SPM papper Syariah last..terus kena halau pulang dari asrama.beranga kami ke rumah Allah yang tidak jauh di situ untuk bermalam. nak wat mcm mana..dh

Jumaat, 18 September 2009

Hari Raya Bersama Sahabat

hari raya bakal menjelang..mesti ramai sahabat kita yang menghantar surat, sms dan kad ucapan dan sebagainya utk menandakan tanda ingatan mereka kepada diri kita..
selain itu, mungkin ramai sahbat-kita yang jauh telah menelefon kita dan menyatakan hasrat ingin beraya bersama kita..
lihatlah betapa beruntungnya diri kita mempunyai sahabat sedemikian..
ucapan ikhlas Selamat Hari Raya dari saya untuk semua sahabat-sahabat.. semoga hari raya pada tahun ini menjadi sangat bermakna untuk kita semua...

Selasa, 15 September 2009

Buat Sahabat Yang Aku Sayangi..


Aku terfikir dan aku termenung…
Adakah aku terlalu mementingkan diri?
Melupakan semua kenangan kita bersama dulu..
Mungkin masa telah merubah segalanya..aku bukan berubah hati tetapi berubah keadaan dan situasi..
Aku terdesak untuk memilih…
Jika diberi kuasa..akan ku putarkan waktu biar kita dapat bersama kembali seperti dulu..
Tapi aku bukan Tuhan yang boleh menentukan segalanya..aku tak mampu untuk memuaskan hati semua..
Sifat aku yang langsung tidak sempurna.. sifat kita yang semuanya sama..
Aku bukan mrajuk kerana aku terpinggir.. aku mrajuk krana sahabtku tidak memahami..
Walau apapun..kamu semua adalah harta yang paling berharga yang pernah aku miliki..
Maafkan lah segala kesalahan aku selama ini..
ketidak kesempurnaan aku dalam bersahabat..
Maafkanlah aku wahai sahabat…
Maafkanlah aku wahai sahabat…
Maafkanlah aku wahai sahabat…

Ahad, 13 September 2009

Sayang sahabat tidak bertempat…

Ada satu lagi kisah brader nie..
Brader nie sayang sgt sahabat dia sorg nie..
Walaupun sahabat dia wat salah mcm mana pun dia tetap backup sahabt dia nie..
Satu hari sahabat dia curi nset walkman orang..
Then, orgdapat lah tangkap sahabat brader nie.. tp org tak terus menghukum beliau(sopan la skit) huhu.. oleh kerana berada nie orang yang sangat boleh dipercayai (caya la sgt) huhu, maka org2 nie paggil la brader nie utk memberitahu kebenarannya. Brader nie mmg x tahu yg sahabtnya itu seorang pencuri.
“brader, btul ke ni walkman mamat nie?”, tya org tue untuk disoal siasat.
Oleh kerana kes kecurian itu melibatkan sahabatnya, brader tue mmg backup gila la kwan dia tue.. sebab brader tue backup mamat tue kerana brader tue x percaya mamat tue seorg pencuri. Dia x percaya sahabatnya itu seorang pencuri.
Selepas mendapat ketenrangan dari brader tue, sahabat brader tue dibebaskan tanpa ikat jamin… huhu..mcm polis la plak…
Slaps tue brader tue tya la sahabat dia kebenaranya. Mmg ternyata dia seorg pencuri.
Hampa hati sahabatnya itu slps mengetahui perangai nya itu.

P/s : walaupun dia sahabat kita dan kita syg dan percaya sgt kat dia, jgn la menipu untuk dia….

Sabtu, 12 September 2009

sahabat n roomate..x sama ka?

Problem..problem..
Sifat manusia memang x da yg semprna..
Walaupun kita cuba lakukan yang terbaik untuk org len.. kadang2 org x kan pernah nak hargai apa yg kita lakukan..
Hari ni..sy cuma nak membincangkan tentang masalah kawan@rakan@sahabat sebilik kita atau nama saintifiknya dikenali sebagai roommate…
Hadirin sekalian…
Dirumah, kita ada ibubapa kita, adik beradik kita, kakak abg kita yang sentiasa bersama kita.. makan, tgok tv, sembang dan sebagainya. Di rumah, merekalah yang paling rapat dengan kita… mereka jugalah tempat kita berkongsi masalah..
Tp, apabila kita berada di sinstitut pengajian tinggi, kita akan keluar dari situasi itu. X kan ada ibubapa, kakak abg kita yang sentiasa bersama kita dan mendengar masalah kita. Tp yang ada dekat dengan kita ialah roommate.
Kita perlu menerima cara kehidupan org lain. Kita perlu menerimanya dengan cara apa pon. Kerana hanya mereka yang dekat dengan kita. Memang lumrah manusia yang tidak akan sempurna. Memang terdapat kecacatan dalam pergaulan persahabatan sebagai roomette namun carilah jalan penyelesaian sebaik mungkin.
Tidak salah untuk mengkritik, tp jaga lah roommate anda sebaik mungkin..
Sakit demam kita, makan minum kita, cara hidup kita… hanya roommate ja yang mengenal kita..
Jaga lah ia sebelum kita menyesal kehilangan mereka…

Khamis, 10 September 2009

Sahabat atau Kawan

Assalamualaikum….
Lama x bersua..sambil baca page nie.. kena secawan horlick pon sdap time2 nie… huhu…
Nak dgar citer x?
Dulu, ada seorang brader nie yang sangat setia pada sahabatnya.. tp sahabatnya nie langsung x pernah menganggap brader tue sahabat dia pon..
Pada suatu hari, ada orang nak blasah sahabat brader nie… brader nie dengan semangat nak membela sahabatnya pon bersama-samalah setiap masa..takut jadi apa2 kat sahabat nya itu.. akibat x tahan sangat, diorang (samseng kampungDusun yang cari pasal) tue setiing tempat untuk berjumpa… brader n sahabatnya pon set.. “ok” kata mereka.
At the time hari perjumpaan, brader tue tunggu la sahabat baiknya itu. Tunggu punya tunggu..x datang2 gak.. dlm pikiran dia mungkin sahabatnya dah pergi dulu kot. Dia pon pergi sorang diri bersua dengan samseng tue.. dengan harapan persengketaan mereka dengan sahabanya itu selesai.
Nasib baik brader tue bijak berdiskusi ngn samseng2 tue.. bincang punya bincang…
Settle!!..tp hati brader tue mmg hancur la pasal sahabatnya tue pengecut.. janji nak jumpa sama2 tp penipu..
Mcm mana klu brader tue kena blasah.. sapa nak back up dia? Jawab..jawab..
Sejak dari hari tue..dia dah tak anggap mamat tue sbg sahabt dia lg.. walaubagaimana pon brader tue tetap kawan dengan dia..
Sebab bagi brader tue… dia hanya kawan yang ada bila senang dan hilang bila susah.. klu sahabat, dia sentiasa ada ketika kita senang dan susah..
So, hati-hati pilih sahabat..kisah aku dulu ckuplah untuk jadi tladan k..

Jumaat, 4 September 2009

PERJUANGAN BERSAMA SAHABAT

DULU…
Dulu perjuanganku bersama sahabat sentiasa segar diingatan. Terkenang akan nama-nama seperti Afif, Mustaqim, Najib, Hafiz, Syakireen, Syauqie, dan semua barisan pejuang SPM 2006…
DULU…
Wilayah perjuanganku bersama sahabat adalah di SMK Agama Arau. Kawasan Arau yang menjadi taman permainan terbesar dalam hidup aku.. Ya.. belakang istana, Taman RPA, Taman belakang Istana, Pasar Malam Arau dan banyak lagi tempat..
Argh..alangkah rindunya aku akan perjuangan aku dulu..
TAPI KINI…
Kini aku bersama pejuang-pejuang baru.. Mereka sentiasa membantu aku.. Mereka sentiasa bersama-sama aku.. Nama-nama mereka eloklah aku tak sebutkan disini kerana takut dapat dikesan oleh pihak ISA.


KINI….
Wilayah perjuangan ku semakin besar.. IPG Ipoh nama gah di Malaysia.. Sungai Ulu Kinta, Lost World, Tanjung Rambutan, Latar Kijang, Kuala Kangsar.. banyak la…
Cuma belum sempat lagi nak pergi…
Nanti pejuang-pejuang ku…
Kita pergi Bukit merah plak eh.. huhu…

Sabtu, 15 Ogos 2009

SAHABAT


Andaikan DIA tahu..
Apa yang kupikirkan tentangNYA..
Apa yang kukhawatirkan terjadi padaNYA..
Apa yang kurelakan demi DIA..
Apa yang kulakukan untukNYA..
Pasti DIA akan berterimakasih padaku..

Tapi kuyakin DIA takkan sempat melakukan semua hal itu..
Karena takkan kubiarkan DIA merasa berhutang padaku..

Seandainyapun DIA tahu..
DIA takkan sanggup membalasnya..
Dengan uang ataupun kekayaan..
Karena semua hanya dapat dibalas..
Dengan perhatian, cinta, dan kesetiaan..

Akupun menyadari DIA tak tahu tentang ini..
Tapi aku hanya berandai-andai..
Supaya DIA tahu apa yang kupikirkan..
Tentang dirinya..
Oh, SAHABATKU..

Jumaat, 14 Ogos 2009

Pengalaman Berasaskan Sekolah menjelang lagi

Setelah setahun setengah belajar pada kursus pra ijazah, saya memang tertunggu untuk mencari pengalaman sebenar di sekolah. Pembelajaran teori sepanjang berada di dalam kelas membuatkan perasaan tidak sabar untuk mencari perasaan sebenar menjadi guru mendengar murid-murid memanggil saya sebagai guru. Pelbagai teknik, kaedah dan strategi telah diajar oleh pensyarah-pensyarah institut perguruan untuk dipraktikkan di sekolah apabila menjadi guru kelak.
Tanggapan awal saya mengenai program Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) ini ialah suatu program untuk memberi pengalaman mengajar kepada kita di sekolah secara formal. Tetapi, setelah mendengar penerangan yang diberikan oleh pensyarah di bahagian unit pendidikan barulah saya tahu akan objektif sebenar program PBS ini dibuat. Penerangan diberikan seminggu sebelum kami pulang bercuti di kampung kerana PBS akan di bermula setelah sekolah dibuka selepas cuti.
Saya tidak memilih sekolah lama kerana ramai guru-guru saya yang mengajar saya dahulu masih berada di sekolah itu. Ada kebaikan dan ada juga kekurangan jika saya memilih sekolah lama saya. Antara kebaikannya saya senang untuk mendapatkan maklumbalas daripada guru-guru dan memudahkan interaksi saya dengan pihak sekolah. Namun saya lebih sukakan sesuatu yang baru dan lebih mencabar. Oleh sebab itu, saya memilih Sek. Keb. Paya sebagai sekolah pilihan saya untuk menjalankan PBS. Saya memerlukan kemahiran berinteraksi yang lebih tinggi untuk berkomunikasi dengan guru-guru di sekolah yang tidak pernah saya jejak. Saya juga perlu menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah kerana saya belum pernah menjejakkan kaki di sekolah itu.
Pada awalnya saya merasakan tugasan yang diberikan oleh pensyarah sangatlah berat kerana pelbagai perkara atau maklumat perlu kita dapatkan daripada pihak sekolah. Saya sering terfikir bagaimana kiranya pihak sekolah yang saya jalankan PBS itu tidak memberi kerjasama sepenuhnya kepada saya. Apa yang saya harus lakukan dan bagaimana saya hendak menangani masalah itu?
Pelbagai harapan saya tentang PBS untuk kali pertama ini. Antaranya ialah tidak mendapat masalah dengan pihak sekolah. Pihak sekolah berpuas hati dengan kerja yang saya lakukan dan di harapkan tidak ada sebarang bentuk kecil hati atau terasa daripada guru-guru sekolah itu atas perbuatan dan tingkah laku saya sepanjang berada di sekolah itu. Selain itu, saya berharap tugas yang diamanahkan oleh pensyarah dapat saya selesaikan secepat mungkin tanpa tangguh-tangguh ketika berada di sekolah itu. Saya akan cuba mengikut tugas yang diberikan mengikut hari yang telah ditetapkan oleh pensyarah supaya saya tidak leka. Saya juga sangat berharap pihak sekolah menerima saya sebaik mungkin.
Pada penglaman PBS yang lepas walaupun pada hari pertama saya berada di sekolah tersebut, saya dapat menyesuaikan diri di seklah tersebut. Pengalaman bersama 18 guru pelatih lain dari pelbagai institut perguruan telah saya manfaatkan bersama mereka. Mereka tidak kekok untuk berkongsi masalah, pengalaman atau bahan untuk tugasan PBS ini. Rata-ratanya mereka dari Institut Perguruan Perlis, Institut Perguruan Ilmu Khas dan Institut Perguruan Kuala Terengganu.
Pasa hari pertama lagi, saya terpaksa menggantikan guru yang bermesyuarat. Memang ia merupakan peluang yang saya tunggu selama ini. Saya terpaksa berhadapan dengan murid-murid yang agak aktif ketika di dalam kelas. Melihat kepada keadaan mereka, saya mengambil pendekatan untuk mengadakan sesi suaikenal dan seterusnya bermain lawan teka-teki sesame mereka. Ternyata sambutan yang diberikan daripada murid agak memberangsangkan.
Terdapat beberapa kelas lagi yang terpaksa diganti kerana ramai guru terpaksa keluar menjalankan tugas rasmi. Jadi, kami seramai 19 orang ini terpaksa menggantikan kelas yang ketiadaan guru. Pengalaman mengajar tahap 2 merupakan sesuatu yang sukar. Mereka sudah pandai memberontak dan mempertikaikan apa yang di cakapkan oleh guru mereka. Oleh itu, guru perlu mengawal keadaan dan memerlukan kemahiran yang tinggi untuk menjawab pertanyaan mereka.
Selain daripada menggantikan kelas, saya banyak menghabiskan waktu di bilik mesyuarat dan pusat sumber dengan menyelesaikan tugasan yang diberikan bersama guru-guru pelatih lain. Mereka banyak membantu saya dalam menyelesakan tugasan. Walaupun mereka dari major yang berbeza iaitu Pendidikan Jasmani, Pendidikan Pra, Sains dan Matematik dan lain-lain.
Walaupun seminggu berada di sekolah tersebut, banyak perkara dan pengalaman yang saya dapat. Antaranya ialah mengenai pengurusan sesebuah sekolah dari mengurus seorang murid hinggalah mengurus pentadbiran sekolah. Sebenarnya pengurusan sesebuah sekolah bergantung kepada semua pihak. Kita tidak boleh mengharapkan Guru Besar sahaja untuk mengurus. Kerana itu, Guru Penolong Kanan1 dan Guru Penolong Kanan Hem serta PK Kokurikulum merupakan tunjang utama bersama Guru Besar untuk mendidik anak bagsa kita.
Saya juga masih lagi berhubung dengan guru-guru pelatih yang menjalankan PBS di sekolah tersebut sebagai menandakan bahawa ikatan hubungan sebagai guru pelatih dan kawan tidak putus. Ramai kenalan baru yang saya dapat sepanjang PBS ini. Ini bermakna saya telah manfaatkan sepenuhnya semasa PBS ini dijalankan.
Pada PBS kali ini, harapan saya semoga sama-sama kita mengambil pengalaman sebanyak mungkin. Saya berasa sangat beruntung kerana diberi peluang untuk mendekati pihak sekolah dan juga murid. Saya sering teringat akan keadaan semasa saya mengajar di dalam kelas di mana murid-muridnya sungguh baik dan manja. Guru di sekolah itu juga yang tidak lokek memberi tunjuk ajar kepada saya teruma guru panetia Bahasa Melayu yang banyak mengajar saya tentang pembuatan RPH.

SELAMAT MENJALANI PBS........

BIG di Pulau Pangkor



Pada 31hb Mac 2009 hingga 3hb April 2009 yang lalu, kami guru pelatih dari 4 kelas iaitu Pengajian Melayu 1, Pengajian Melayu 2, Pengajian Cina dan Pra Sekolah telah mengikuti Program Bina Insan Guru (BIG) di Pangkor Village Beach Resort, Pulau Pangkor.



Selasa - 31 Mac 2009
Kami bertolak dari IPGM Kampus Ipoh pada hari Selasa pukul 8.30 pagi. Sebelum bertolak, kami mendengar kata-kata semangat dari Timbalan Pengarah seterusnya upacara penyerahan bendera Institut dari beliau kepada ketua peserta program. Perjalanan kami ke jeti Lumut mengambil masa lebih kurang 2 jam. Di dalam perjalanan, berlaku beberapa halangan yang tidak kami jangka iaitu tayar bas kami meletup dan perjalanan kami tergendala buat seketika. Lebih kurang sejam masa di ambil untuk membaiki tayar bas tersebut mengakibatkan kami lewat untuk sampai ke jeti pada waktu yang ditetapkan. Walaupun begitu, masih terdapat feri lain yang menunggu kami untuk membawa ke Pulau Pangkor. Setelah tiba di sana, bagi peserta lelaki terpaksa memasang khemah sendiri manakala peserta wanita menggunakan khemah yang telah disediakan. Pada malamnya, kami memulakan aktiviti pertama bagi program ini iaitu Latihan Dalam Kumpulan 1 (LDK) yang dikendalikan oleh Encik Azmi. Selesai LDK, kami diberi kata laluan pada malam itu sebagai langkah keselamatan sebelum kami tidur.

Rabu – 1 April 2009
Kami bangun tidur pada pukul 5 pagi dan bersiap untuk solat Subuh secara berjemaah dan tazkirah Subuh. Selesai tazkirah, aktiviti seterusnya pada pagi itu ialah aktiviti menaikkan bendera dan “Malaysia Cergas”. Para peserta berlari menyusuri pantai sebelum memulakan LDK 2 pada pukul 8.30 pagi. LDK 2 dikendalikan oleh tutor yang membincangkan tentang mengenal diri dan rakan-rakan. Kami berhenti rehat untuk makan tengah hari dan bersiap untuk aktiviti air pada pukul 2.30 petang. Dalam aktiviti air, begitu banyak pengalaman baru dan menarik yang dapat saya ambil. Antaranya pengalaman bekerjasama dengan rakan-rakan untuk menyiapkan rakit, berakit bersama-sama, demo menyelamatkan mangsa lemas, dan berenang dari tengah laut menuju ke pantai. Setelah penat berenang ke tepi pantai, kami berjemaah menunaikan solat jamaa’ dan qasar di tepi pantai. Ia merupakan satu pengalaman yang sangat berharga. Pada malamnya,kami teruskan dengan aktiviti LDK tetapi dalam proses membincangkan tentang persembahan yang akan dibuat pada malam kebudayaan. Tepat pada pukul 11 malam, kami berkumpul semula untuk diberi kata laluan pada malam itu dan terus tidur.

Khamis – 2 April 2009
Kami bangun seperti biasa pada pagi itu. Tepat pada pukul 5 pagi, kami bersiap-siap untuk solat Subuh secara berjemaah kemudian tazkirah oleh pensyarah JAPIM. Selesai solat, kami teruskan dengan aktiviti menaikkan bendera dan Malaysia Cergas. Selesai aktiviti Malaysia Cergas, kami sarapan pagi untuk mendapatkan tenaga bagi aktiviti seterusnya iaitu aktiviti kembara. Dalam aktiviti ini, kami memanjat bukit yang tinggi dan curam. Sangat mencabar bagi para peserta yang menyukainya. Dalam aktiviti itu, kami dapat melihat pelbagai keunikan flora dan fauna. Selain itu, pensyarah juga ada mengajar bagaimana untuk menentukan arah kiblat. Aktiviti tersebut berakhir sehingga petang. Petang itu, kami bersama-sama membakar ikan, ayam, sotong dan lain-lain makanan laut untuk sama-sama menikmatinya pada malam nanti. Pada malamnya, terdapat malam kebudayaan yang dipersembahkan oleh para peserta dari setiap unit. Sambil menikmati juadah yang enak-enak, peserta dan pensyarah juga bolehlah menikmati persembahan yang disediakan. Selesai persembahan dan mengemas tempat makan, kami berkumpul lagi untuk untuk kali terakhir pada malam itu bagi mendapatkan kata laluan. Kemudian kami tidur seperti biasa.


Jumaat – 3 April 2009
Seperti biasa, kami bangun untuk solat Subuh dan mendengar tazkirah. Pada pagi itu, kami menurunkan bendera dan mengemaskan khemah. Selesai mengemaskan khemah, kami sarapan pagi untuk mengambil tenaga bagi aktiviti gotong-royong. Sebelum gotong-royong, ada upacara penutup yang disempurnakan oleh En Sallehudin dari unit HEP. Acara penyerahan hadiah juga diadakan pada waktu itu bagi persembahan malam kebudayaan terbaik, pengurusan masakan, aktiviti air dan kembara. Kemudian, selesai upacara penutup kami bersama-sama gotong-royong mengemaskan kawasan Pangkor Village Beach Resort. Tepat pada pukul 10.30 pagi, kami bertolah ke Jeti Pangkor untuk pulang ke Institut Perguruan Ipoh.

Khamis, 13 Ogos 2009

sEcaWan hoRliCk


secawan horlick....
buat santapan rakan-rakan yang melayari blog ini...
sekadar ingin berkongsi pengalaman di IPG....
untuk kenangan di kemudian hari...

secawan horlick...
panas dan sejuk ada tersedia...
bukan mengumpat tetapi bercerita...
kelas G1 banyak karenahnya....

secawan horlick....
cawan dan gelas ada pilihan...
pelbagai ragam pelbagai acuan...
tetapi G1 segar persahabatan...