Followers

Sabtu, 5 Mac 2011

"Kerana Pulut Santan Binasa Kerana Mulut Badan Binasa"

Pepatah melayu berbunyi:
"Kerana Pulut Santan Binasa Kerana Mulut Badan Binasa"

Aku tak pasti kenapa pulut boleh binasakan santan, tetapi kalau kerana mulut pasti badan binasa.

Kalau kita suka bawa cerita sensasi sama ada benar (mengumpat) atau tipu (fitnah), maka gerenti kita dpt dosa. Di akhirat kelak pasti musnah. Dosa dgn Allah, minta ampun dgn Allah, Allah pasti ampunkan sebab Allah Maha Pengampun. Dosa sesama manusia, kena le minta ampun dgn manusia, masalahnya manusia bukannya Maha Pengampun.

Ada satu cerita, ada seorg budak perempuan sudah melahirkan anak luar nikah, mak bapa pasti susah hati. Kita nak cakap apa pun susah. Maka ada satu makcik dia sudah berkata "kalau anak aku le, dah lama aku cincang". Lepas tu cerita la pasal perangai buruk perempuan tu. Buka segala pekung budak tu dari mula lagi. Aku pun dah lama tahu perangai budak perempuan tu, tetapi aku malas nak ungkit atau cerita, pasal aku pun ada 2 org anak dara. Aku cuma berdoa agar perkara tu dijauhkan dari anak-anak aku.

Mungkin Allah itu hendak menunjukkan sesuatu, walaupun anak kita ni lulusan agama, patuh pada perintah agama dan tak keluar dating-dating ni, tetapi iman bukan urusan kita. Kita mungkin tergolong dlm golongan org yg rajin beramal dan mungkin masuk golongan beriman, tetapi yg pasti iman tidak boleh diwarisi. Baik macam mana didikan kita, halal macam mana rezeki kita, kalau dah ketentuan ilahi yg kita akan mempunyai anak yg jenis kahwin dulu baru nikah, maka jadilah. Bila tahu anaknya mengandung, tidak pulak dicincang anaknya. Ye la, sapa tak sayang anak. Itu satu contoh kerana mulut badan binasa.


Ada juga diantara kita suka bebenor mencaci makanan, bila rasa makanan tu tak sedap, cepat aje mulut berkata
"tak sedap langsung, rasa macam taik" dan suka bercerita kat orang lain akan ketidak sedapan masakan orang itu. Kalau rasa tak sedap, tak payah makan, jangan la hina makanan tu. Rasullulah sendiri, kalau isteri masak terlebih masin, beliau tidak pernah komen. Apa yang Rasulullah buat adalah menyuap makanan yg masin tu kan isteri beliau. Bila isteri terasa masin, tahu la dia yg masakan dia tak sedap. Kalau masakan tu tak kena dgn tekak kita, jgn le kata apa-apa, jangan makan. Mudah aje.

Akhirnya Allah tarik balik nikmat rasa makanan, apa yg dimakan semua tak sedap, minum air pun muntah. Jenuh jumpa doktor, diagnos doktor tiada apa yg masalah. Doktor sekadar kasi ubat tahan muntah dan vitamin. Aku scan, ini macam kes 'sumpahan makanan'.
Amikla iktibar disebalik yg tersirat..

4 ulasan:

rose lyza berkata...

yela ustaz..klu xnak gosip, jgn tgk MELODI ngn FUHH dah pasni...hehehe
kdg2 dlm hidup ni, ada jgk yg x btol..klu btol smua, xda life laa
n klu smua org baik, polis xda keja..so, ada jgk yg jahat n yg bodoh2....

rose lyza berkata...

pulut x binasakan santan..klu xda pulut, org x mkn santan saja..so, kna bersatu baru bleh makan dgn sedap..pepatah ni x sesuai laa...

sEcaWaN hORlick berkata...

ketuk jgak aku bdak nie.. santan sungguh..

jay berkata...

salam bro bad, hang nak kenal aku masuk blog aku, haha. aku folo hang. lama tak nampak muka.