Followers

Pages

Rabu, 5 Januari 2011

X- cident aka Kemalangan




Cuba anda lihat jalan di belakang aku. Aha..bukan aku, tp belakang aku. Jalan yang bengkang-bengkok ni adalah jalan gopeng-cameron highland. Baru-baru ini terjadi lagi kemalangan ngeri yang berlaku di jalan tersebut. Aku sempat melihat bas malang tersebut di Balai Polis Ipoh baru-baru ini. Keadaan bas begitu mengerikan. Apakah punca-punca berlakunya kemalangan di negara kita yang tercinta ini. Adakah keadaan jalan yang berbahaya mengakibatkan kemalangan tersebut ataupun pemandunya?
Mari bersama kita mengupas isu ini.
1) Saya sering kali melihat tumpahan minyak di atas jalan tersebut. Tidak tahu sama ada ianya disengajakan ataupun tidak disengajakan.
2) Sikap pemandu yang memandu melebihi had laju ataupun memandu secara merbahaya. Mungkin cita-cita dulu ingin menjadi pemandu Formula 1 tp bukan ini caranya.
3) Kemudahan jalan atau struktur jalan yang tidak elok dan sesuai digunakan oleh pengguna jalan raya. Contohnya berlopak, berlubang, papan tanda dan sebagainya. Peruntukan untuk jalan persekutuan x da ka?
4) Ketatkan undang-undang. Tapi bagus, baru-baru ini sempena tahun baru banyak betul saman dikeluarkan oleh pihak berkuasa tapi atas kesalahan yang kurang perlu diberi perhatian misalnya kesalahan ekzos, cermin gelap dan sebagainya. Sepatutnya kesalahan berat lain harus diambil perhatian sewajarnya.

Kepada pembaca, jagalah keselamatan anda semasa di jalan raya. Ketahuilah bahawa ramai orang yang menyayangi diri anda dan perlukan anda.

*x da modal nk post apa dlm blog. huhu..

3 ulasan:

✿Siti Nazirah✿ berkata...

terbaik la cekgu

nhmy1303 berkata...

ceh bad..
yeye jek..
ho3..
biasa ja pun..
saja suka menulis.
org bab2 cakap ni lemah..
so prefer la menulis..
huhu

Secawan Horlick berkata...

huhu.. apa yg penting org boleh baca n faham apa yg kita tulis. huhu