Followers

Selasa, 26 Oktober 2010

Haiwan Peliharaan

Assalamualaikum murid-murid. Hari ni cikgu nak ajar tajuk "Haiwan Peliharaan". Mesti murid-murid ada haiwan peliharaan di rumah kan seperti kucing, arnab, hamster dan sebagainya.
Cikgu pun ada haiwan peliharaan kat rumah. amu semua tengok gambar di bawah dengan teliti dan bukak mata luas-luas. Jangan tengok lama-lama. Takut nnt kamu semua tak tidur malam plak nanti. huhu..

Lihat lah betapa seksinya binatang ini.

Teh merupakan seekor beruk parsi yang hidup di rumah pak Ayub aka bapak ckigu. Beruk aka Teh ini jarang sekali dijumpai di kawasan hutan khatulistiwa seperti Perlis, Kedah, Pulau Pinang, semenanjung Malaysia dan termasuk kepulauan Borneo. Kehidupan Teh begitu damai dan tenteram dan juga happy di samping pak Ayub. Teh la yang menyinari kehidupan keluarga pak Ayub di rumah.


Aksi Teh mencari kutu di kediaman beliau.



Beliau begitu sedih mengenangkan pak we beliau yang jauh di perantauan.



Sebenarnya Teh digunakan untuk mengambil buah nyiur aka kelapa. Teh la merupakan pekerja tetap Pak Ayub. Tanpa Teh, kami sekeluarga sukar untuk mencari sesuap nasi. Nak mengharapkan bendang yang sekangkang kera itu tidak cukup untuk menampung pembelanjaan kami sekeluarga. Terima kasih Teh. Pengorbanan mu tiada ternilai untuk kami sekeluarga. Ayah, mak.. jaga lah Teh elok2..

* Time aku sdey, Teh macam paham perasaan aku. Dia hilangkan kesedihan aku dengan usapan tangannya yang kecil. Seolah-oleh aku berada dengan seorang manusia jadian yang menyerupai beruk. Korang akan ada perasaan tu kalau korang berada dekatnya nanti. Percayalah.. Saya percaya.. Kamu???

3 ulasan:

rose lyzza berkata...

lwk ada..terharu pun ada..tp btol la..teh sgt pandai, comel n baik..x pnah gigit org..(tp aku takot jgk nk pegang, hahaha)

::Siti Azlin Iris:: berkata...

teh gtal~
nk ng org llki jer~
teh boleh teman ros bila kau xd kt umh,bad~
hahaha

ros:np xleh komen kt blog hang?

sEcaWaN hORlick berkata...

kat sini plak nak berkenalan.. sini bukan laman sosial. sini laman blog. hum..